Search This Blog

Tuesday, October 4, 2011

Leuk pennetje

Afgelopen week op het laatste moment besloten om toch maar naar het ‘evenement’ te gaan dat onze papierleverancier had georganiseerd. Een workshop ‘foodphotography’ op de boerderie klonk erg verleidelijk... al had ik natuurlijk beter moeten weten. De workshop bleek meer een demonstratie, op een ietsepietsje te krappe ruimte. Ruimte genoeg voor de fotografen en hun toebehoren, alleen de toeschouwers konden er niet echt goed bij :). Wel leuk om even naar te kijken, de opmerkingen en goede raad te beluisteren, en ook een erg aardige fotograaf. De tips en trucs bleven geheim, maar toch nog wat opgestoken.

En toen maar even verder: nieuw luster papier en een naar solvent omgebouwde epson printer bekijken. Maar het allerleukste vond ik bij WACOM, de inkling! Dat zag er goed uit! Eindelijk! Een pen waar je mee kunt schetsen op papier, en die al je bewegingen en druk opslaat in een soort zender. Je bevestigt het zendertje boven aan je papier (hij lijkt qua maat een beetje op een batterij voor je digitale camera), en gaat tekenen op papier. En als je weer bij je computer bent, sluit je het zendertje met usb aan op je computer, et voila je kunt je tekening vanuit het bijbehorende programmaatje exporteren naar illustrator en/of photoshop (niet naar painter, dat moet dan even via ps of ill). En dan tataa: Heb je dus óf een lagenbestand óf een vector bestand. Niet meer eerst tekenen, opnieuw tekenen en dan scannen. Nee je schetst gewoon lekker door. Een lijn niet goed? Hop gewoon eroverheen tekenen, die lijn komt later toch in een aparte laag en dan kan 'ie'hadsjekiedee' de prullenbak in.
Van het principe wordt ik errug enthousiast. Maarrr ik zou ik niet zijn als ik niets te zeuren had...
Dus voor versie twee graag de volgende nieuwe features:
1. een punt die niet alleen drukgevoelig is, maar waar je ook dik/dun mee kunt werken meteen, ik denk aan een soort penseelkwast punt of een kalligrafie-achtige stift opzet. En / of een potlood-achtige. Want die zielige balpen puntjes, daar wordt ik dan weer niet zo blij van.
En dan het doosje, da’s leuk voor een prototype (sorry) maar de trendy designer wil toch graag een ‘leuk’ doosje, denk i-phone case o.i.d. Maar verder... ik kan niet wachten! Het schijnt alleen nog even te duren voordat ‘ie verkrijgbaar is. Oh ja, tijdens de demo mistte het beeld uiteindelijk wel een paar lijnen. Misschien toeval, maar mijn wacom tablet had daar vroeger ook een handje van, dan was de lijn te lang of te moeilijk of te weet ik niet, en dan sloeg ‘ie gewoon een stuk over. Ik ga er maar vanuit dat dat in de uiteindelijke versie helemaal goed komt.

No comments:

Post a Comment