Search This Blog

Tuesday, February 28, 2012

Inspiratie, voortbordurend op de fotodetective

Ik houd van foto’s, en toen ik het voor het eerst een foto van Ruud van Empel zag, vond ik ‘m helemaal geweldig. De 'collage' van het donkere jongetje dat met zijn hoofd boven water uitsteekt. Heerlijk scherp beeld, diepe kleuren, en volgens mij heeeel veeeel werk. Dat mijn dochter het een ‘unicef’ foto noemt doet daar niets aan af.
 Een tijdje later kwam ik in archief een beeld tegen dat bij mij hetzelfde gevoel opriep als die foto van Van Empel. Eenzelfde soort blik in de ogen, het groen.
Ik associeerde dit beeld in ieder geval meteen met de Van Empel foto's.

En nog later zag ik dat in de serie van Van Empel ook zo’n soort beeld zit. Een donker meisje staat midden in het beeld voor groen en houdt een tasje vast.

Toeval? Zitten al deze archetypen gewoon in onze hersenen opgeslagen? Roodkapje in het bos, of Hans en Grietje in het bos?  Inwisselbaar voor willekeurig welk ander kind alleen in het donkere boze bos, dat grote mensenwereld heet. En dan overgezet naar een andere cultuur en uitgevoerd in fotografie?
Of was dit oude beeld in combinatie met andere dingen soms de inspiratiebron voor één van de beelden of de aanleiding voor de hele serie? Ik heb geen idee. Maar ik ben benieuwd of dit ook in het boekje ‘de fotodetective’ staat. En ik moet misschien eens op zoek gaan naar het verhaal achter de ‘Van Empel’ foto’s. Later.


Intussen vond ik een link naar zijn eigen site, en die van het Groninger Museum. Dat zijn de links die hier in de tekst staan. Dus als jij meer wilt lezen en zien over hem, kun je daar terecht.
Zo kwam ik er ook achter dat ik voor de tentoonstelling (weer eens) te laat ben.. jammer. Misschien de catalogus bestellen?

1 comment:

  1. Zelf ben ik erg onder de indruk van het werk van Ruud van Empel, die erg succesvol is in Amerika. De tentoonstelling in het Groninger museum heb ik gezien. Geweldig! Alhoewel er ook wat ouder werk was dat mij minder aansprak. Veel foto' waren afgedrukt op giga formaat waardoor je de details goed kon ziet.
    Ook heb ik op tv een documentaire gezien over Ruud van Empel en zijn werk.
    Als er weer een tentoonstelling komt ga ik er zeker naartoe! Rettie

    ReplyDelete